Pneuservis
Prodej pneumatik všech rozměrů i značek.
Prodej alu disků, plechových disků.
Montáž a demontáž pneumatik.
Oprava defektů pneumatik.
Vyvažování kol.
Možnost sezónního uskladnění.
Diagnostické zařízení pro měření tlaku v pneumatikách TPMS - Tyre Presure Monitoring System - povinná kontrola tlaku v pneumatikách
Od 1. 11. 2014 jsou výrobci automobilů povinni vybavit všechny nové osobní vozy pro evropský trh monitorovacím systémem kontroly tlaku v pneumatikách - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Do teď se tato povinnost vztahovala pouze na nové vozy s homologací po 1. 11. 2012.
To je jen stručná informace z norem evropské unie ES 661/2009 a ECE-R 64.
Co všechno se za tím skrývá?
Povinná kontrola tlaku v pneumatikách je další z řady opatření EU pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Toto nové opatření patří do tzv. „bezpečnostního balíčku“, jehož součástí jsou už dříve zavedené technické úpravy:
•airbagy pro řidiče
•systém aktivní bezpečnosti vozidla ABS
•stabilizační systém ESP
Zásadním důvodem pro zavedení povinné kontroly tlaku v pneumatikách je i ekologie. Evropská unie očekává, že s pomocí monitorovacího systému TPMS by se v Evropě mělo ročně ušetřit více než 1 mld. litrů paliva a zhruba 4,8 milionů tun CO2 , což určitě nejsou zanedbatelná čísla.
Dlouhodobé zkušenosti s monitorovacím systémem tlaku TPMS mají v USA. Tam je tento systém povinný už od roku 2006 a statistiky dokazují, že jeho zavedení mělo pozitivní dopad na nehodovost.
Jaké systémy TPMS jsou schválené v EU?
Směrnice ECE-R 64 neurčuje konkrétně, jaký systém má být ve vozidlech nainstalovaný. Předepisuje pouze jejich funkci a parametry. Ty splňují aktuálně oba základní systémy monitorování tlaku v pneumatikách, tedy přímý i nepřímý.
Přímý systém TPMS
Kontrolu tlaku zajišťují tlakové sensory spojené s ventilky umístěné na disku a uvnitř pneumatiky. Zaznamenané informace o tlaku a teplotě vzduchu v pneumatice jsou okamžitě zobrazovány na displeji palubní desky. Protože ale všechny alu disky nejsou vhodné pro montáž tlakových sensorů TPMS, je nutné dbát na jejich homologaci. Výrobci disků se však na tuto technickou změnu včas připravili a homologovali nové modely alu kol pro přímé systémy TPMS. Například největší evropský dodavatel litých a ocelových kol, zastupující značky AEZ, DOTZ, DEZENT a ENZO, má všechna alu kola homologovaná pro TPMS už od konce roku 2012.
Přímý systém kontroly tlaku používají již nyní například výrobci automobilů Ford, Renault, Citroen, Peugeot nebo Hyundai.
Výhody
- Zaznamenává přesný tlak a teplotu v každé pneumatice zvlášť
- Měří tlak i na stojícím vozidle
- Dokáže monitorovat i tlak v rezervním kole, pokud je na vozidle
- Podává okamžitě informace o defektu nebo pozvolném úniku vzduchu
-
Pokud používáte dvě kompletní sady kol (letní a zimní), musíte osadit sensory všech 8 kol
-
Při výměně sensoru nebo celého alu kola s jiným sensorem, je nutné spárování s řídící jednotkou (provádí servis), pokud není vozidlo vybaveno softwarem pro automatické párování
-
Spárování s řídící jednotkou je nutné i při rotaci kol na vozidle
-
Vícenáklady – kontrola těsnosti sensoru, stavu baterie sensoru, výměna opotřebených dílů
-
Vyšší cena v porovnání s nepřímým systémem
-
Jednoduchá montáž – úprava software ABS a ESP
-
Nevznikají vícenáklady v pneuservisu
-
Bezúdržbové
-
Nízké pořizovací náklady
-
Nižší rychlost detekce úniku vzduchu
-
Zaznamenává informace jen u jedoucího vozidla
-
Neudává hodnotu tlaku v pneumatice, nekontroluje rezervní kolo
-
Nutný reset nastavení po výměně kola nebo dofouknutí